رپورتاژ

حسابداری مشاغل خودکار چیست و چه کاربردهایی دارد.

  • بررسی حسابداری مشاغل خودکار (Franchise)در آکادمی دکتر مژگان مدحج

    حسابداری مشاغل خودکار یا در واقع فرانچایز یک روش ساده می باشد تا شرکت ها و کسب و کارها بتوانند کار خود را گسترش و توسعه دهند. در این روش می توان گفت شعبه اصلی حق امتیاز کسب و کار خودش را به اشخاص دیگری می دهد تا شعبه های دیگری از همین کسب و کار افتتاح گردد.

    برای مثال شرکت استارباکس را می شناسیم که در شعبه های متفاوتی شعبه های زیادی دارد. که این امر با دادن حق امتیاز به دیگر شعبه ها امکان یافته است.

    تعریف مدل مشاغل خودکار

    (هر جا از نام فرنچایز استفاده کردیم منظور همان مشاغل خودکار می باشد) در فرنچایز شخصی که این امتیاز را به اشخاص دیگری می دهد فرنچایز دهنده نامیده می شود. در این حالت شخصی که حق امتیاز و برند خود را به شخص دیگری می دهد باعث به وجود آمدن یک رابطه طولانی مدت (البته این رابطه مدت دار می باشد، یعنی طبق قرارداد زمان محدودی دارد).

    و شخصی که نمایندگی یا شعبه را می دهد باید در زمینه تامین مواد، بازاریابی کردن و مدیریت کردن آن، همچنین سازمان دهی و آموزش نیروهای جدید به شخصی که نمایندگی را دریافت می کند. فرنچایز دهنده در مقابل این کارهایی که انجام می دهد یک بخش قابل توجهی از درآمد فرنچایز گیرنده را دریافت می کند. در واقع این روش کار کردن یک نوع روش عرضه کردن محصول و یا خدمت مشخص می شود.

    حسابداری مشاغل خودکار چیست
    حسابداری مشاغل خودکار چیست

    نحوه خودکار کردن مشاغل

    این روش می تواند رشد زیادی و سریعی برای کسب و کار داشه باشد. در این شرایط اقتصادی و چالش هایی که روزانه برای کسب و کارها دارد. این روش می تواند شما را به موفقیت یا برعکس در شرایط اقتصادی بد رو به ورشکستگی ببرد. در واقع هر کسب و کاری آرزو دارد که از کسب و کار خود یک شبکه بزرگ و گسترده به وجود بیاورد.

     در واقع می توانیم بگوییم تمامی برندهای بزرگ و موفق در دنیا به کمک همین مدل توانسته اند کسب و کار خود را رشد دهند و به موفقیت های بزرکی برسند. همانطور که در بالا گفتیم براساس یک قرارداد مشخص دریافت کننده نمایندگی با پرداخت درصدی از درآمد خود یک کسب و کار برای خود تشکیل می دهد.

     به عنوان مثال شعبه های افق کوروش با شعبه و مدیریت های متفاوت می باشد همه محصولات با یک قیمت مشخص و خدماتی مشخص می باشند، که تمامی این موراد توسط فرنچایز دهنده مشخص و معین می شود.

     به چه دلیلی استقبال زیادی از مشاغل خودکار می شود؟

    به این دلیل که در حسابداری مشاغل خودکار تمامی آزمایشات و تست های اولیه انجام شده می توان گفت این روش ریسک کمتری دارد. با توجه به اوضاع اقتصادی اگر کسب و کاری با شکست مواجه شود به سختی می شود این شکست را جبران کرد. بنابراین انسان ها ترجیح می دهند از مدل کسب وکاری استفاده کنند که از قبل توسط اشخاص یا کشورهای دیگری تست شدههن. این موضوع باعث شده که مشاغل خودکار (فرنچایز) مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیره. شما در کشور فروشگاه های زیادی می بینید که سالهات به این روش در کشور ما فعالیت می کنند.

    حتی خیلی از کسب وکارهای کوچک بعد از موفقیت در یکی از شعبه های خود موفق شده اند شعبات دیگری برقرار کنند.

    مانند فست فودها و بستنی فروشان، می توان گفت با حسابداری مشاغل خودکار به صورت دقیق از سمت کسی که نمایندگی می دهد باعث شده کسی که نمایندگی را دریافت می کند سود بالایی بکند، بنابراین اختمال ورشکستگی این روش کم می باشد و استقبال از آن بالا می باشد.

    حسابداری مشاغل خودکار چیست
    حسابداری مشاغل خودکار چیست

    مزایای فرانچایز برای شروع یک کسب و کار

    مزایای فرانچایز برای شروع یک کسب و کار موفق علاوه بر تولید یک محصول خوب یا ارائه خدمات مناسب نیاز به تبلیغات و بازاریابی قوی دارید. این موضوع نیازمند زمان، پول و دانش کافی در حوزه‌های مختلف است. بدون این موارد نیز احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه بسیار محتمل است.

    اما فرانچایز می‌تواند تمام این موانع را از سر راه بردارد. هر کسب و کاری حتی با یک ایده خلاقانه‌، اگرچه ممکن است به سبب ایده خود با احتمال کمتری با شکست مواجه ‌شود اما به دلیل ناآشنا بودن با فرایندهای اجرایی و مدیریتی معمولاً در سال‌های نخست به سوددهی نمی‌رسد. اما استفاده از الگوی فرانچایز موجب تسریع در رسیدن به سود و بازگشت سرمایه می‌شود.

     بنابراین اگر ایده‌ای خلاقانه برای برپا کردن یک کار جدید و صبر زیاد برای به انتظار نشستن موفقیت ندارید و از شکست اقتصادی و از دست رفتن سرمایه خود نیز بیمناک هستید بهتر است استفاده از الگوی فرانچایز را به‌عنوان یک پیشنهاد منطقی در صدر تصمیمات خود قرار دهید.

    در ادامه قصد داریم حسابداری مشاغل خودکار را کمی تشریح دهیم.

    حسابداری مالی

    براینکه بتوانیم حسابداری مالی را بهتر درک کنیم میتوانیم بگوییم، این کلمه در انگلیسی به معنای رسیدگی به مسائل مالی می باشد. یک سازمان برای اینکه به ثبات خاصی برسد نیاز دارد تا یکسری مسائل مالی و همچنین صورتهای مالی را اجرا کند. تمامی این فعالیتها به صورت گزارش به مدیران بالا دست و همچنین سازمان امور مالیاتی ارائه می شوند.

    میزان تاثیر حسابداری مالی بر کسب و کارها

    دلایل اهمییت حسابداری مالی شاید کاملا واضح و روشن باشد ولی در این بخش قصد داریم به صورت مفصل به دلایل اهمیت این بخش از حسابداری بپردازیم.

    •  حسابداری مالی در واقع به کسب و کار کمک می کند تا در چارچوب مشخص شده از سمت دولت فعالیت کند;
    •  همچنین گزارشات این بخش به مدیران کسب و کار کمک می کند تا سازمان خود را رشد و ارتقا دهند;
    •  اگر کسی بخواهد از کسب و کار شم شکایت کند شما به کمک حسابداری مالی و گزارشاتی که در دست دارین، از نظر حقوقی از کسب و کارتان دفاع کنید;
    •  سرمایه گذاران با وجود حسابداری مالی راحتر می توانند برای سرمایه گذاری در یک کسب و کار تصمیم گیری کنند;
    •  تایمن کنندگان هم باید از اطلاعات مالی یک شرکت باخبر باشند;
    • هر شرکتی که بخواهد از تسهیلات و وام استفاده کند باید صورتهای مالی شرکت خود را اماده کند.

    هدف از حسابداری مالی چیست؟

    • بوجود آوردن چشم انداز مشخص برای آینده شرکت؛

    • مشخص شدن نقاط ضعف و قوت شرکت؛

    •  مشخص شدن هزینه ها و درآمد سازمان در یک بازه زمانی مشخص؛

    •  بررسی میزان عملکرد شرکت.

    حسابداری مشاغل خودکار چیست
    حسابداری مشاغل خودکار چیست

    انواع حسابداری مشاغل خودکار

    در کل مشاغل خودکار به چندین دسته تقسیم شده اند که به صورت زیر می باشند:

    1. مشاغل خودکار صنعتی: در این روش شخصی که نمایندگی را می گیرد باید یک محصول خاص را طبق خواسته شخصی که نمایندگی را می دهد باید تولید کند و این محصولات را براساس خواسته و دستور العمل مالک به فروش برساند؛

    2. مشاغل خودکار توزیعی: در این روش شخص فرنچایزدهنده محصولاتی را در اختیار شخص فرنچایز گیرنده می دهد و از او می خواهد که آنها را به فروش برساند؛

    3. مشاغل خودکار خدماتی: در این روش کسی که امتیاز ر ا میگیرد با نام تجاری طرف مقابل یکسری خدمات را به مشتریان مورد نظر ارائه می کند.

    حسابداری مشاغل خودکار چه معایبی برای صاحب نام تجاری دارد؟

    1. مدیریت سختر میشود؛

    2. نوآوری و دادن ایده های جدید سختر می شود.

    در نهایت از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه ما بودید هر سوالی در زمینه حسابداری و مالیاتی داریدمی توانید از آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مژگان مدحج بپرسید تا متخصصین ما در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    دکمه بازگشت به بالا