سینما و تلویزیون

بیوگرافی بهرام بیضایی – ایران فور فان

  • بیوگرافی بهرام بیضایی – ایران فور فان

    بیوگرافی بهرام بیضایی را با هم می خوانیم. بیضایی نویسنده و کارگردانِ ایرانیِ فیلم و نمایش است.
    وی در یک خانواده مذهبی در کاشان متولد شد. با منیر اعظم رامین فر ازدواج کرد. وی
    وی در ازدواج دومش در سال ۱۳۷۱ با مژده شمسایی ازدواج کرد.
    آثار زیادی را از این هنرمند در مقاله زیر میخوانیم. وی به آمریکا کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

    بیوگرافی بهرام بیضایی

    نام : بهرام بیضایی

    زادروز : ۵ دی ۱۳۱۷ – ۲۶ دسامبر ۱۹۳۸ ‏(۷۶ سال) – تهران

    محل زندگی : تهران، اصفهان، استراسبورگ، پالوآلتو

    ملیت : ایران

    پیشه : کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلم‌نامه‌نویس

    سال‌های فعالیت : ۱۳۴۰ – تاکنون

    همسر : منیراعظم رامین فر (-۱۳۴۴) – مژده شمسایی (تاکنون-۱۳۷۱)

    فرزندان : نیلوفر (۱۳۴۵)، نگار (۱۳۵۱)، نیاسان (۱۳۷۴)

    بیوگرافی کامل بهرام بیضایی

    بهرام بیضایی در سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد.
    خانواده‌اش اهل کاشان و آن‌گونه که خود بیضایی نوشته در کار تعزیه بودند. در سال های آخر دبیرستان دو نمایشنامه با زبان تاریخی نوشت .

    بهرام بیضاییبهرام بیضایی

    او تحصیلات دانشگاهیش را در رشته ادبیات ناتمام گذاشت و در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره کل ثبت اسناد و املاک دماوند درآمد.

    زندگی نامه آقای بیضایی

    در سال ۱۳۴۱ به اداره هنرهای دراماتیک که بعدها به اداره برنامه‌های تئاتر تغییر نام داد منتقل شد.در این سال
    پژوهش های نمایش در ایران را در مجله موسیقی چاپ کرد.در سال ۱۳۴۴ با منیراعظم رامین فر ازدواج کرد که
    حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های نیلوفر متولد ۱۳۴۵، ارژنگ متولد ۱۳۴۶ (فوت شده در صد روزگی) و نگار
    متولد ۱۳۵۱ می‌باشد.
    او یکی از پایه گذاران و اعضای اصلی کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۴۷ بود که درسال ۱۳۵۷ از آن کانون کناره گیری کرد.
    در سال ۱۳۴۸ به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاری کرد.

    نویسنده و کارگردانِ ایرانی

    در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه‌های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا
    و مدیریت رشته هنرهای نمایشی انتقال یافت. در سال ۱۳۶۰ پس از بیست سال کار دولتی از دانشگاه تهران اخراج شد.
    در سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ خانواده‌اش از ایران مهاجرت کردند.

    در سال ۱۳۶۵ پدرش استاد نعمت الله(ذکایی)بیضایی مرحوم شد. او در سال ۱۳۷۱ با مژده شمسایی ازدواج کرد.
    فرزند آخرش نیاسان در سال ۱۳۷۴ متولد شد.در سال ۱۳۷۵ به دعوت پارلمان بین المللی نویسندگان در استراسبورگ اقامت نمود.

    در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش بانو آئویی نوشته ی میشیما یوکیو را پس از هجده
    سال دوری از صحنه آغاز کرد.مادرش نیره موافق در سال ۱۳۸۰ وفات یافت.

    فعالیت آقای بیضایی در سینما

    فعالیت سینمایی را با فیلم برداری یک فیلم هشت میلیمتری چهار دقیقه‌ای سیاه و سفید در سال ۱۳۴۱ آغاز کرد.
    پس از ساخت فیلم کوتاه «عموسبیلو» در سال ۱۳۴۹، اولین فیلم بلندش رگبار را در سال ۱۳۵۰ ساختچریکه تارا و
    مرگ یزد گرد فیلمهایی که او در سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۶۰ ساخت تاکنون در محاق توقیف می‌باشند.

    او در سالهای پیش و پس از انقلاب برای ساختن فیلم‌های خود با مشکلات و سنگ اندازی‌های بسیاری روبرو بوده‌است.
    او تا کنون ۹ فیلم بلند و ۴ فیلم کوتاه ساخته‌است و آخرین فیلمی که از او پس از ۱۰ سال به نمایش عمومی درآمدسگ کشی (۱۳۸۰) بود
    که با استقبال گسترده منتقدان و مردم روبرو شد.

    او در کنار کارگردانی سینما بزرگترین فیلم نامه نویس ایران نیز به شمار می‌رود.
    آخرین ساخته او وقتی همه خوابیم در سال ۱۳۸۷ تولید شد.

    زندگینامه:زندگینامه:

     فعالیت  بهرام بیضایی در تئاتر

    بهرام بیضایی یکی از معدود هنرمندان ایرانی است که هم در صحنه تئاتر کارنامه‌ای درخشان دارد و هم در سینما.
    در عین حال او همیشه به پژوهش در زمینه تئاتر هم علاقه داشته و در سالهای دهه ۱۳۴۰ کتابهایی را
    درباره تئاتر در چین، ژاپن و ایران منتشر کرده که هنوز هم منبع درسی دانشجویان تئاتر محسوب می‌شود.

    بهرام بیضایی نوشتن نقد، تحقیق و مطالب پراکنده درباره تئاتر و سینما در نشریات علم و زندگی، هنر و
    سینما، گاهنامه ی آرش، مجله موسیقی، کیهان ماه، ماهنامه ستاره ی سینما، کتاب چراغ و… را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد.
    او از سال ۱۳۴۰ به صورت جدی به نوشتن نمایشنامه پرداخت و در سال ۱۳۴۵ اولین نمایش خود را کارگردانی  کرد.

    فیلم شناسی آقای بیضایی

    ۱٫وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۸۷) ۲٫قالی سخنگو (بهرام بیضایی) -فیلم کوتاه- [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۸۵)
    ۳٫زمانه ( حمیدرضا صلاحمند) [تدوینگر] (۱۳۸۱) ۴٫گفتگو با باد (بهرام بیضایی) -فیلم کوتاه- [کارگردان-فیلمنامه نویس-تدوینگر] (۱۳۷۷)

    ۵٫سگ کشی (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-سرمایه گذار-طراح عنوان بندی] (۱۳۸۰) ۶٫نقشی بر آب ( حمیدرضا صلاحمند) -فیلم کوتاه- [تدوینگر] (۱۳۷۶) ۷٫فصل پنجم (رفیع پیتز)
    [فیلمنامه نویس] (۱۳۷۵) ۸٫بازی‌های پنهان (کریم هاتفی نیا) [تدوینگر] (۱۳۷۴) ۹٫برج مینو (ابراهیم حاتمی کیا) [تدوینگر] (۱۳۷۴)
    ۱۰٫روز واقعه (شهرام اسدی) [فیلمنامه نویس] (۱۳۷۳) ۱۱٫مسافران (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده] (۱۳۷۰)

    زندگی نامه بهرام بیضایی ، کارگردان و نمایش نامه نویس معروفکارگردان و نمایش نامه نویس معروف

    ۱۲٫شاید وقتی دیگر… (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-سازنده آنونس] (۱۳۶۶) ۱۳٫باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۶۴) ۱۴٫دونده (امیر نادری) [تدوینگر] (۱۳۶۳) ۱۵٫مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده] (۱۳۶۰) ۱۶٫خط قرمز (مسعود کیمیایی) [داستان نویس] (۱۳۶۰) ۱۷٫بچه‌های جنوب؛جستجوی دو (امیر نادری) -[فیلم نیمه بلند]- [تدوینگر] (۱۳۶۰) ۱۸٫سلندر ( واروژ کریم مسیحی) -فیلم کوتاه- [تدوینگر] (۱۳۵۹) ۱۹٫چریکه تارا (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه
    و لباس-تهیه کننده] (۱۳۵۷) ۲۰٫کلاغ (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۵۵)

    ۲۱٫غریبه و مه (بهرام بیضایی) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-] (۱۳۵۲) ۲۲٫سفر (بهرام بیضایی) -فیلم کوتاه- [کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۵۱) ۲۳٫رگبار (بهرام بیضایی) [کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۵۰) ۲۴٫عمو سبیلو (بهرام بیضایی) -فیلم کوتاه- [کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۴۹)

    اجراهای تئاتر بهرام بیضایی

    ۱٫ضیافت و میراث -(۱۳۴۶) ۲٫سلطان مار-(۱۳۴۸) ۳٫مرگ یزدگرد-(۱۳۵۸) ۴٫کارنامه بنداربیدخش-(۱۳۷۶و۱۳۷۷)
    ۵٫بانو آئویی-(۱۳۷۶و۱۳۷۷) ۶٫شب هزارو یکم-(۱۳۸۲) ۷٫مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین-(۱۳۸۴)
    ۸٫افرا یا روز می‌گذرد-(۱۳۸۶)

    نمایشنامه های بهرام بیضایی

    ·مترسکها در شب -۱۳۴۱ ·سه نمایشنامهٔ عروسکی: oعروسکها-۱۳۴۱ oغروب در دیاری غریب-۱۳۴۱
    oقصهٔ ماه پنهان-۱۳۴۲ ·پهلوان اکبر می‌میرد-۱۳۴۲ ·هشتمین سفر سندباد-۱۳۴۳ ·دنیای مطبوعاتی آقای اسراری-۱۳۴۵ ·سلطان مار-۱۳۴۵ ·میراث و ضیافت-۱۳۴۶ ·چهار صندوق-۱۳۴۶
    ·ساحل نجات-۱۳۴۷ ·درحضورباد-۱۳۴۷ ·دیوان بلخ-۱۳۴۷ ·گمشدگان-۱۳۴۸ ·راه طوفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی-۱۳۴۹ ·ندبه-۱۳۵۶

    ·نوشته‌های دیواری-۱۳۵۷ ·مرگ یزدگرد-۱۳۵۸ ·خاطرات هنرپیشهٔ نقش دوم-۱۳۶۰ ·فتح‌نامه کلات-۱۳۶۱ ·پرده‌خانه-۱۳۶۴ ·جنگنامه غلامان-۱۳۶۷ ·طربنامه-۱۳۷۳ ·سهراب کشی-۱۳۷۳ ·مجلس
    بساط برچیدن-۱۳۷۶ ·افرا یا روز می‌گذرد-۱۳۷۶ ·مجلس قربانی سنمار-۱۳۷۷ ·گزارش اردوایراف-۱۳۷۸
    ·مجلس ضربت زدن-۱۳۷۹ ·شب هزار و یکم-۱۳۸۲ ·دیوان نمایش (جلد یک و دو)-۱۳۸۲ ·مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین-۱۳۸۳

    جوایز  آقای  بیضایی

    ۱٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (مسافران) (۱۳۷۰) ۲٫برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات
    داوران (مسافران) (۱۳۷۰) ۳٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین تدوین (مسافران) (۱۳۷۰) ۴٫برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (سگ کشی) (۱۳۷۹) ۵٫نامزد تندیس
    زرین بهترین فیلمنامه در جشن خانه سینما (سگ کشی) (۱۳۷۹) ۶٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (سگ کشی) (۱۳۷۹)

    ۷٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم (سگ کشی) (۱۳۷۹) ۸٫برنده تندیس زرین بهترین کارگردانی جشن خانه سینما (سگ کشی) (۱۳۸۰) ۹٫نامزد تندیس زرین
    بهترین فیلم جشن خانه سینما (سگ کشی) (۱۳۸۰) ۱۰٫نامزد تندیس زرین فیلم منتخب انجمن نویسندگان و منتقدان (سگ کشی) (۱۳۸۰)

    هنرمند سرشناس ایرانیهنرمند سرشناس ایرانی

    ۱۱٫نامزد تندیس زرین بهترین تدوین جشن خانه سینما (سگ کشی) (۱۳۸۰) ۱۲٫نامزد لوح زرین بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر (شاید وقتی دیگر… ) (۱۳۶۶) ۱۳٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (روز واقعه) (۱۳۷۳) ۱۴٫کاندید تندیس زرین بهترین عنوان‌بندی جشن خانه سینما (سگ کشی)
    (۱۳۸۰) ۱۵٫برنده مجسمه سپاس بهترین فیلمنامه (رگبار) [ دوره ۵ جشنواره سپاس (مسابقه)] (۱۳۵۱) ۱۶٫برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین برای
    فیلم وقتی همه خوابیم (۱۳۸۷) ۱۷٫نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (وقتی همه خوابیم) (۱۳۸۷)

    بهرام بیضایی یکی از معدود هنرمندان ایرانی است که هم در صحنه تئاتر کارنامه‌ای درخشان دارد و هم در سینما. در عین حال او همیشه به پژوهش در زمینه تئاتر هم علاقه داشته و در سالهای دهه ۱۳۴۰ کتابهایی را درباره تئاتر در چین، ژاپن و ایران منتشر کرده که هنوز هم منبع درسی دانشجویان تئاتر محسوب می‌شود.

    برترین ها، همشهری آنلاین،

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    دکمه بازگشت به بالا