دیدگاه میثم شکری ساز درباره اهمیت ایده و ایده پردازی در کارآفرینی
دیدگاه میثم شکری ساز درباره اهمیت ایده و ایده پردازی در کارآفرینی
عوامل مختلفی در موفقیت یک استارتاپ نقش دارند، اما هیچ کدام از آنها به اندازهی ایدهی کسب و کارتان نمیتوانند بر موفقیتتان تأثیر بگذارند. ما در این مقاله قصد داریم علت اهمیت ایده و ایدهپردازی در کارآفرینی را از نگاه میثم شکری ساز مورد بررسی قرار دهیم.
ایدهی کسبوکار شما میتواند برایتان سودآوری مالی داشته باشد و معمولاً بر ارائهی محصولات یا خدمات جدید تمرکز دارد. ایدهپردازی و داشتن یک ایدهی تجاری، نقطهی شروع راهاندازی یک کسب و کار موفق است. یک ایدهی تجاری خوب به طور خلاصه باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- خلاقانه باشد
- منحصر بفرد باشد
- مشکلی را حل یا آسان کند
- سودآور باشد
- قابل درک باشد
ما در ادامهی این متن، ویژگیهای یک ایدهی تجاری خوب را با جزئیات بیشتری شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.
چرا ایدهپردازی اینقدر برای موفقیت کسب و کار مهم است؟
در قلب هر کسب و کار، یک محصول یا خدمت خاص نهفته است که شما به ازای آن از مشتریانتان پول دریافت میکنید. از نظر دکتر میثم شکری ساز پشت هر محصول یا خدمتی که توسط یک کسبوکار ارائه میشود نیز یک ایده نهفته است و همین ایده است که همه چیز را به جلو میبرد. اگر کسب و کار شما ایدهی خوبی داشته باشد به راحتی میتواند دیگران را متقاعد کند تا بر روی کسبوکارتان سرمایهگذاری کنند و همچنین باعث فروش بیشتر و دریافت سودهای بالاتر میشود. فروش و سود بالاتر به شما اجازه میدهد تا محصولات و خدمات بیشتری را عرضه کنید و این باعث رشد کسب و کارتان خواهد شد.
اما اگر ایدهی بدی داشته باشید، به احتمال زیاد توسط رقیبانتان کنار زده خواهید شد و این منجر به کاهش فروش و سودتان میشود و کسب و کارتان نمیتواند رشد خوبی داشته باشد. پس صرفاً داشتن هر ایدهای مهم نیست، بلکه ایدهی شما باید خوب و سنجیده باشد.
یک ایده تجاری خوب چه ویژگیهایی دارد؟
شما میتوانید هزاران نمونه از ایدههای تجاری خوب را در اطراف خود مشاهده کنید. هر محصولی که در خانه شما وجود دارد و هر خدمتی که شرکتهای مختلف دریافت میکنید، نمونهای از یک ایدهی تجاری خوب هستند. همهی این محصولات و خدمات در ابتدا فقط به شکل یک ایده بودند و سپس توسعه یافته و اکنون به خانهی شما راه یافتهاند.
شاید الان ایدههای مختلفی را در سر داشته باشید و فکر کنید که ایدههایتان خیلی خوب هستند، اما متأسفانه باید بدانید که دنیای تجارت خیلی سختتر از چیزی است که فکر میکنید و مشتریان نیز خیلی بی ثبات هستند و در صورت دریافت خدمات بهتر از رقیبانتان، به راحتی شما را ترک میکنند. شما نمیتوانید از ایدههای سایر شرکتها تقلید کنید و موفق شوید، بلکه باید نوآوری داشته باشید و چیز جدیدی را ارائه دهید. عواملی وجود دارند که میتوانند کیفیت ایده شما را ارتقاء دهند:
ارائهی محصولات یا خدمات انحصاری
محصولات یا خدمات انحصاری، از ایدههایی نشأت میگیرند که تا کنون هیچ کس به آن فکر نکرده است. در حالت ایده آل، محصولات یا خدمات شما باید به گونهای باشند که کپی کردن از آنها برای دیگران دشوار یا غیرممکن باشد. از نظر دکتر میثم شکری ساز این باعث میشود که هیچ رقیبی در کار خود نداشته باشید، وجود رقیبان فقط باعث کاهش سود میشود.
راهاندازی یک کسب و کار انحصاری آنقدرها که فکرش را میکنید سخت نیست، مثلاً اگر دوست دارید یک فروشگاه ابزار آلات داشته باشید و در حین سفر به یک شهر متوجه میشوید که چنین فروشگاهی در آن وجود ندارد، همین یک فرصت عالی برای راهاندازی یک کسب و کار انحصاری است! اما فراموش نکنید که اگر موانع اندکی برای راهاندازی یک کسبوکار وجود داشته باشد، مطمئناً سایرین نیز به زودی از آن پیروی خواهند کرد. منظور از موانع اندک این است که راهاندازی کسب و کار مورد نظرتان نیاز به هزینهی بالایی نداشته باشد یا همهی مردم به دانش موردنیاز برای راهاندازی آن دسترسی داشته باشند.
میزان تقاضا
بسیاری از ایدههای الهامبخش فقط به خاطر تعصبات بیجای ما تبدیل به یک ایدهی تجاری ناموفق میشوند. مثلاً ممکن است ما با خود فکر کنیم که: «این ایدهی من است، پس حتماً باید ایدهی خوبی باشد و مردم هم آن را دوست خواهند داشت و برای آن پول زیادی میپردازند.» ای کاش واقعاً همینطور بود.
تحت تأثیر این تعصبات قرار نگیرید، اول درمورد بازار و تقاضای مشتریان تحقیق کنید. شاید ایدهی خوبی داشته باشید، اما اگر نتوانید مشتریان بالقوهی آن را پیدا کنید هرگز نمیتوانید کسب و کار موفقی را با آن راهاندازی کنید و محکوم به شکست خواهید بود. برای اینکه مطمئن شوید ایدهی خوبی دارید، باید ابتدا بازار هدف و تقاضای مشتریان را مورد بررسی قرار دهید.
معضلات ناشی از یک ایدهی اشتباه
شما برای شروع و راهاندازی استارتاپ خود نیاز به سرمایه دارید و برای دریافت این سرمایه باید بتوانید سرمایهگذاران را متقاعد کنید که کسب و کارتان ارزش سرمایهگذاری را دارد و برای متقاعد کردن سرمایهگذاران، باید اول یک ایدهی خوب داشته باشید. اگر ایدهی شما نتواند سرمایهگذاران را به خود جذب کند، حتی ممکن است نتوانید کسب و کارتان را راهاندازی کنید.
اگر ایدهی بدی داشته باشید و در هر صورت بتوانید کسب و کارتان را با آن ایده راهاندازی کنید، باز هم موانع دیگری در مسیرتان قرار میگیرند. مثلاً شما برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصولات یا خدماتتان، با مشکل مواجه خواهید شد.
کار خود را با یک ایدهی درست شروع کنید
چیزی که سعی داشتیم در این مطلب به شما بگوییم، این بود که کار خود را با یک ایدهی درست آغاز کنید. برای ایدهی خود وقت بگذارید و مطمئن شوید که ایدهتان از هر جهت مناسب است، نظرات مشتریان بالقوهتان را بپرسید تا ببینید که آنها چه تقاضایی دارند.
همچنین به توصیه میثم شکری ساز درمورد بازار هدفتان تحقیق کنید و رقیبان خود را بشناسید و به این فکر کنید که چه چیزی شما را از آنها متمایز میکند و چرا مشتریان باید از شما خرید کنند؟
شما با پرسیدن سؤالات فوق میتوانید ایدههای خود را مورد بررسی قرار دهید و تعصبات خود را کنار بگذارید و کسب و کار خود را با چشمانداز روشنتری آغاز کرده و در آن به موفقیت برسید.