دانلوددانلود نرم افزار

بعد از پایان مرداک؛ امپراتور جدید دنیای رسانه تاج گذاری می‌کند؟ – ایران فورفان

  • بعد از پایان مرداک؛ امپراتور جدید دنیای رسانه تاج گذاری می‌کند؟ – ایران فورفان

    آنچه درباره مرداک، میلیارد رسانه‌ای جهان باید گفت، این است که یکی از افراد مطرح و شناخته‌شده‌ای است که باید لقب امپراتور رسانه‌ای را به او داد؛ چراکه شرکت‌های متعدد رسانه‌ای کتبی و تصویری را دارد.

    «روپرت مرداک» یکی از یهودیان صهیونیست است که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در «ملبورن» استرالیا شروع کرد؛ اما پس از مدت کوتاهی توانست یک امپراتوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند. «مرداک» با خرید روزنامه‌های ورشکسته و کوچک و با استفاده از روش‌های گوناگون به مدیریت آنها پرداخته و این رسانه‌ها را به سوددهی می‌رساند. او ابتدا به دنیای رسانه‌ای انگلیس وارد شد و توانست جایگاه مهمی در بین شبکه رسانه‌ای انگلیس کسب کند. اشتیاق سیری‌ناپذیر «مرداک»، او را به سمت آمریکا کشاند و با کسب تابعیت آمریکایی توانست به گسترش دامنه امپراتوری خود نه‌تنها در آمریکا، بلکه در سراسر دنیا بپردازد.

    به نوشته روزنامه صبح نو، به دلیل اهمیت رسانه‌های تحت سلطه مرداک و نقش و شبکه گسترده رسانه‌ای او در شکل‌دهی به افکار عمومی در جهت حمایت از صهیونیسم، فعالیت‌های رسانه‌ای خود را دنبال می‌کرد.
    اگرچه او را امپراتور رسانه‌ای توصیف می‌کنند؛ اما باید دانست با تغییر ذائقه رسانه‌ای جهان و توسعه شبکه‌های مجازی چون توئیتر یا فیس‌بوک و تلگرام و… دیگر دوران رسانه‌ای مرداک رو به پایان است و فصل جدید رسانه‌ای چون ایلان ماسک را شاهد خواهیم بود. مرداک که اصالتش یهودی است، توانست با برخی سیاست‌ها و تجهیزات لجستیکی و حمایتی، قدرت رسانه‌ای خود را با نشریات متعدد، مطبوعات و تلویزیون افزایش دهد؛ اما اکنون با کهولت سن و شکل‌گیری ذائقه جدید رسانه‌ای جهان، بنا را بر واگذاری ثروت رسانه‌ای خود به فرزندش گذاشته است. رسانه‌های تحت کنترل وی به سه‌چهارم مردم جهان دسترسی دارند.

    باید گفت با نداشتن تبحر رسانه‌ای و دانش تجربی فرزندش در این عرصه باید شاهد ادغام یا واگذاری رسانه‌های مرداک به دیگر شرکت‌ها بود.

    رسانه‌های مرداک دیگر تأثیر چندانی در تحولات جهانی یا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد؛ چراکه فیس‌بوک و توئیتر سرعت و کیفیت اطلاع‌رسانی را از دیگر رسانه‌هایی که مرداک دارد، ربوده است.

    دنیای کنونی رسانه‌ای دست فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌هایی که رو به افزایش است و می‌تواند قدرت رسانه‌ای مرداک را کنار بزند، اتفاقی که اکنون در حال رخ‌دادن است و شاهد گفتمان بزرگان فضای مجازی چون ایلان ماسک هستیم.
    مرداک با داشتن شبکه‌های متعدد رسانه‌ای چون واشنگتن‌پست، آسوشیتدپرس، فاکس نیوز، نیویورک تایمز و… اگرچه در مقطعی بر انتخابات آمریکا تأثیرگذار بوده است؛ اما اکنون این تأثیر را ندارد و با توجه به نزدیک‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نباید انتظار تحولی از رسانه‌های مرداک در انتخابات پیش‌رو داشت، اکنون دونالد ترامپ جمهوری‌خواه اگر سخن یا دیدگاهی دارد، مستقیم به سمت شبکه‌های مجازی آمریکا و فیس‌بوک و توئیتر می‌رود. رسانه‌های مرداک در ‌آمریکا از زمان «رونالد ریگان» به بعد به‌شدت از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند، چنان‌که در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و در جریان آماده‌شدن برای تهاجم به عراق، تمام روزنامه‌های تحت کنترل مرداک در جهت حمایت از شروع و ادامه جنگ مطلب می‌نوشتند؛ اگرچه اکنون هم نگاه و سیاست او با جمهوری‌خواهان نزدیک است؛ اما تغییر ذائقه مخاطبان موجب شده است اخبار دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

    به نظر می‌آید این تحول مدیریتی در رسانه‌های مرداک بیشتر وراثتی است و باید منتظر فصل‌های جدید در عرصه‌های رسانه‌ای باشیم. کما اینکه تأثیر شبکه‌های اجتماعی و مجازی از رسانه‌هایی چون مطبوعات یا تلویزیون که مرداک صاحب هفتاد درصد آنها به‌خصوص در آمریکاست، دیگر گذشته است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    دکمه بازگشت به بالا