رپورتاژ

خسارت تاخیر تادیه چیست؟

  • خسارت تاخیر تادیه چیست؟

    خسارت تاخیر تادیه یکی از فرعیات مربوط به دین است که بر حسب قوانین و فرمول مشخص شده محاسبه و پرداخت می شود. در صورتی که طلبکار درخواست این خسارت را داشته باشد دادگاه بر اساس شاخص بانک مرکزی میزان آن را محاسبه نموده و حکم به پرداخت آن می دهد. در محاسبه تاخیر و تادیه اصل مبلغ بدهی را ضرب در شاخص تورم در زمان حال نموده و نتیجه را بر شاخص تورم در تاریخ مطالبه ی بدهی تقسیم می کنند، در اینصورت اصل بدهی و خسارت دیرکرد بدست خواهد آمد.

    نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه
    نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

    نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

    زمانی که طلبکار قانوناً حق درخواست خسارت تاخیر تادیه را داشته باشد و این خسارت را در زمان درخواست صدور اجراییه تقاضا کرده باشد اجراییه نسبت به اصل طلب و هزینه های قانونی صادر می شود. اجرائیات ثبت، خسارت دیرکرد را از زمان صدور اجرائیه تا تاریخ وصول دین یا برگزاری مزایده حساب می کند.

    بر اساس ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه هر سال ۳۶۰ روز و هر ماه ۳۰ روز در نظر گرفته می شود. طبق بخشنامه اداره نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت، اداره های اجرای ثبت وظیفه دارند ماه ها را ۲۹، ۳۰ و ۳۱ روز و سال را ۳۶۶ و ۳۶۵ روز محاسبه کنند. محاسبه تاخیر تادیه آنلاین نیز به این صورت و بر اساس فرمول مربوط به آن صورت می گیرد.

    نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه
    نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

    در صورت عدم مطالبه از سوی طلبکار مطالبه خسارت تاخیر تادیه چگونه است؟

    زمانی که داین استحقاق اخذ خسارت دیرکرد را در زمان صدور اجرائیه دارد، اگر بنا به دلایل مختلفی این خسارت را مطالبه نکند و اجرائیه بدون این خسارت صادر شود، فرایند اجرایی، با واریز اصل دین و هزینه های اجرایی به پایان می رسد. البته در صورتی که اجرائیه نسبت به خسارت تاخیر تادیه صادر نشود، طلبکار در مطالبه بعدی می تواند در این مورد تقاضای صدور اجرائیه کند. مثلا در مورد چک می توان به این صورت عمل کرد و در محاسبه آنلاین خسارت تاخیر تادیه چک نرخ روز مبلغ خسارت را بر اساس شاخص سالانه بدست می آورند.

    اعتراض به نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

    بر حسب ماده ۱۶۹ آئین نامه اجرای مفاد رسمی اسناد لازم الاجرا، پس از صادر شدن دستور اجرا، فرایند اجرائی آغاز می شود و هر فردی چه متعهد سند و چه ذی نفع که از فرایند اجرایی شاکی بوده، با بیان دلیل و ارائه مدرک این امکان را دارد که شکایت خود را به رئیس ثبت برساند و رای صادر شده نیز باید مستند باشد. افراد ذینفع می بایست بر اساس مقررات از رای رئیس ثبت اطلاع پیدا کنند و اگر از تصمیم او شاکی هستند، به مدت ده روز از تاریخ ابلاغ وقت دارند تا به محل ثبت و یا هیأت نظارت صالح شکایت کنند تا رسیدگی های لازمه صورت گیرد. ممکن است اشخاص ثالث یا طرفین به مبلغ خسارت تاخیر تادیه که توسط رئیس ثبت به آن حکم داده شده اعتراض داشته باشند. که در اینصورت ظرف ده روز بعد از حکم می توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    دکمه بازگشت به بالا